Inga produkter tillagda!

Köp en produkt så ser det lite roligare ut här ;)
0 kr
Martin Logan Renaissance ESL 15A

Martin Logan Renaissance ESL 15A

Från
299 990 kr
Välj utförande
299 990 kr Lagervara
299 990 kr Beställningsvara
299 990 kr Beställningsvara
299 990 kr Beställningsvara
334 990 kr Beställningsvara
Lagervara
Fri frakt över 1500:-

Fler bilder

Bäst bland de bästa högtalarna!?

Toppmodellen Renaissance ESL 15A från amerikanska Martin Logan är verkligen en banbrytande och standardsättande högtalare i sin prisklass. Dessa bestar är lika högupplösta i toppen som de är bastanta i basområdet. En mycket lyckad och väldigt komplett högtalare, utan färgning i ljudet och med mängder av transienter och dynamik.

"The Renaissance ESL 15A’s are simply the absolute best MartinLogans that I have heard. They have seismic yet superbly articulate and very even-handed bass, coherence to rival the bestmulti-driver dynamic speakers and incredibly transparent and super-refined, yet smooth and gloriously rich midrange with precise, fluid and airy treble. These speakers combine so many audiophile tricks and weave them together so very well that it becomes a hardship to return to other speakers."– Christiaan Punter, hifi-advice.com

Det var under renässansen (av franskans renaissance, "pånyttfödelse") som bl.a de stora mästarna da Vinci, Michaelangelo, Rafael och Bellini verkade. I denna anda har amerikanska Martin Logan skapat tre modeller, som är lika nyskapande som konsten var under renässansen. Något världen sällan skådat, eller hört för den delen. Med en helt ny konstruktion i elektrostatpanelens ram och baselementens kabinett, de första i sitt slag med Anthems´s ARC-rumskalibrering, har man skapat tre moderna konstverk, som sätter en ny standard i sina respektive prisklasser.

15" bred elektrostatpanel med den senaste teknologin

Renaissance ESL 15A är storebror till Montis, och det de har gemensamt är Martin Logan´s egenutvecklade XStat™ elektrotstatpanel, som är den största, sett över hybrid-modellerna. Om vi nu bortser från flaggskeppet Neolith...Nytt dock i den här modellen är den ultrastyva AirFrame-ramen till panelen med tillägget Blade, som är tillverkad med en speciell aluminiumlegering, som minimerar intermodulationsdistortion, som förosakas av vibrationer och resonanser.

Elektrostatpanelen är ännu större i Renaissance ESL 15A, vilket gör att delningen mellan baselementen och panelen blir så låg som 300 Hz, alltså 40 Hz djupare än i Montis. Detta innebär att övergången blir ännu mer sömlös, samt att man i större grad tar fördel av panelens hypersnabba karaktär i större omfång. Allting "svävar ut" mer, skulle man kunna säga.

Med MicroPerf-öppningar i statorerna har Martin Logan lyckats ge panelen en ännu högre effektiv strålningsyta än en liknande elektrostat i samma storlek. Värdet i lillebror Montis är 3.209 cm2, medans Renaissance ESL 15A har ett värde på 4.450 cm2. Rent ljudmässigt kan man säga att detta har en stor inverkan på den dynamiska kapaciteten, samyt förmågan att plocka ut mikrodetaljer ur ljudbilden.

Brutal basprestanda utlovas

Det enda som är en "klassisk" högtalare i konstruktionen är själva kabinettet till de två lasertrimmade 12" baselementen, som är tillverkade av lätt och snabb aluminium i konen, en viktig egenskap för samspeltheten med elektrostatpanelen. De båda baselementen drivs av ett varsitt 500 Watts klass D-förstäreri, vilket också avlastar din förstärkare som "bara" behöver fokusera på att driva själva panelen.

Martin Logan har också integrerat en 24-bitars Vojtko™ DSP-motor. Idén var att få ut så mycket djupbas ur en begränsad lådvolym, utan att göra avkall på återgivningen, och få en basåtergivning som i ännu större grad kan matcha elektrostatpanelens blixtsnabba spelsätt. Fördelen med DSP-motorn är att man kan optimera lågpassfiltret. Dessutom kan man i Renaissance ESL 15A justera både basnivån under 75 Hz samt mellanbasens område i nivå, så att basåtergivningen klingar väl efter rummets akustik. De här resliga högtalarna har ett basomfång som sträcker sig ner till 22 Hz, och då är det med en snäv tolerans i mätningen!

Audio Controls


  • Bass: ±10 dB under 75 Hz
  • Mid-Bass: –2 dB, 0 db, +2 db
  • Light: On, Dim, Off
  • ARC™ Room EQ: On, Off

Perfekt rumsakustik?

Oavsett hur bra och ofärgad en högtalare kan bli, så kvarstår ett problem: rummet och dess inverkan på ljudet. Här kan det bli påverkat i mindre grad, och likaså kan ett specifikt rum förstöra allting. Ett ljudperfekt rum existerar inte, men man kan komma dit på olika sätt. Martin Logan har inlett ett samarbete med sin amerikanska kollega Anthem, de riktiga experterna på förstklassig bio/stereo-elektronik med digitala kretsar. Anthem har själva utvecklat ett mät-EQ system döpt till ARC (Anthem Room Correction), som mäter av rumsakustiken och rättar till problematiken. Många anser att detta är ett av marknadens mest exakta system. Som tillval kan man "komplettera" Renaissance ESL 15A med detta mät-EQ system är därmed få en perfekt frekvenskurva i lyssningspositionen.

Notera att detta gäller endast för responsen av baselementens frekvensområde. Just basen är den största boven till sämre rumsakustik. Elektrostatpanelen har ett väldigt snävt horisontellt spridningsmönster på +/-30 grader, vilket ger knappt någon reflektions alls i sidoväggar. Vertikalt sprider inte panelen något alls.


En djupgående analys - hur fungerar en elektrostat?

Vad är det som gör en elektrostatpanel så unik? Det första som slår en när man när låter Martin Logan smeka öronen med sammetslena toner är att allting andas. Det är så otroligt lätt att kunna "ta på" alla detaljer i ljudbilden som har en helt enastående närvarokänsla. Det är transienterna du upplever på ett mycket mer övertygande sätt än via konkurrerande högtalare. Tacka det stora "myggnätet\ för de hårresande musikupplevelserna. Alltså elektrotstat-panelen. Men hur fungerar den här tekniken?

I en elektrostatpanel jobbar man med spänningsskillnader som sätter membranet i rörelse, en s.k. elektrostatisk interaktion. Det är därför som man måste koppla respektive högtalare till vägguttaget med en nätkabel. Membranet sitter mellan två statorer som sitter på bägge sidor om membranet, fram- och baktill. Det transparenta membranet ser Du knappt då det kan göras så tunt som 1/100 millimeter! Till membranet ges en konstant spänning som kan traska upp mot 10.000 Volt. I högtalaren sitter en transformator, som omvandlar förstärkarens utsignal, som normalt ligger på 10-30 Volt, till det mångdubbla och på så sätt har man byggt upp ett elektrostatiskt fält runt statorer och membranet. Själva statorerna har ett spänningsfält som varieras med musiksignalen. Det är dessa variationer som inverkar på membranets konstanta spänningsfält och får det att börja röra på sig, och därmed börja återge musik. De två statorerna jobbar i motsatt fas till varandra, annars skulle membranet bli helt stilla...

Flera har undrat om det är farligt att ta på elektrostatpanelen? Ingen fara, för statorerna är täckta av ett isolerande material som både inverkar på att du inte ska bli grillad, men som också motverkar att laddningar hoppar mellan statorerna. Sedan är det dessutom tal om mycket svag spänning.

En djupgående analys - vilka är de ljudmässiga fördelarna?

Då gör vi in på varför en elektrostat låter så förbaskat bra. Det ultralätta och ultratunna membranet har en vikt som är en bråkdel mot \"vanliga\" dynamiska koner. Detta ger ett blixtsnabbt impulssvar på musiksignalen (start- och stopptiden). En Martin Logan har alltid enastående transient egenskaper och en häpnadsväckande dynamik. Och då panelens yta kan vara ungefär 300 gånger större än en traditionell dome-diskant, så blir rörelsen minimal och likaså förvrängningen.

En annan fördel är avsaknaden av kabinett. Alltså en del som alltid kommer att inverka på ljudet, då inget kabinett är helt dött och därmed alltid skapar resonanser. Färgningen av ljudet blir alltså minimal i en elektrostatpanel från Martin Logan.

Elektrostatpanelen återger allt från basdelningen (oftast runt 300-500 Hz) och spelar hela vägen uppåt. Detta ger exakt samma ljudkaraktär i hela panelens frekvensområde. I en konventionell högtalare är sitter det alltid mellanregisterelement och en diskant. Dessa element har aldrig exakt samma materialval och ej heller samma fysiska storlek. Något som aldrig ger elementen förutsättningen att ha 100 % identiska klangegenskaper och spridningsmönster. Alltså det motsatta till en elektrostatpanel. Dessutom behövs inget delningsfilter, en del som oftast inverkar med fasfel och som har en bromseffekt (om man inte monterar i superdyra komponenter). Allt som allt kan man sammanfatta det med att en elektrostat från Martin Logan bjuder på en enastående klarhet och svårslagen homogenitet.

En nackdel dock med ett såpass stort akustiskt strålande membran är att den högfrekventa spridningen blir väldigt snäv. Det är därför Martin Logan alltid använder förhållandevis höga, men smala, paneler som är kurvformade för att skapa en linjekälla (Line Source). Då omvandlar man denna nackdel till en fördel! Den kurvformade elektrostatpanelen har en kontrollerad spridning på 30 grader horisontellt och faktiskt 0 grader vertikalt. Detta ger betydligt mindre problem med rumsreflektioner i sidoväggar, och inga alls i golv och tak, men desto större ljudupplevelser för Dig i soffan.

En sak att tänka på dock är att panelen är dipolär och därmed sprider ljudet lika mycket bakåt som framåt, vilket kan göra att högtalaren behöver placeras en bit ut från bakre vägg för att "blomma ut" på bästa tänkbara sätt.

Njutbar lyssning!

Modell
Renaissance ESL 15A
Varumärke

Missa inte de senaste nyheterna!



Genom ifyllnad av detta formulär lämnas medgivande till mottagande av e-post innehållande marknadsföring.